Oppsummering Blender & Lukker

Vi vet jo nå at vi vil få mye lys inn på sensoren ved å bruke så stor blender som mulig, og i tillegg øke lukkertiden. Når det gjelder lukkertiden så vil du etterhvert komme til et punkt hvor du ikke kan øke ytterligere. Skal du ta bilder av objekter som er i bevegelse så kreves det en forholdvis rask lukkertid. Det er nemlig lukkertiden som ''fryser'' bevegelsen.
Skal du f.eks. ta bilde av en bil i fart så sier det seg selv at du må bruke rask lukkertid for å få bilen på bildet skarp. En bil som kjører i 80 km/t beveger seg så mye som 22 meter på et sekund. Skal vi ta bilde av denne bilen sier det seg selv at vi må bruke så rask lukkertid at det ser ut som bilen står stille.

I andre tilfeller er det nettopp effekten av bevegelse du ønsker å oppnå. La oss si at du f.eks. Skal ta bilder av rennende vann i en foss eller bekk. Da kan du velge selv hvordan bildene av vannet skal være. Ønsker du at vannet skal være skarpt, må du bruke rask lukkertid. Ønsker du at vannet skal være ''sløret'' så må lukkertiden være lengre.

Nedenfor ser du et eksempel på dette:
Nok et vannbilde:
Eksempel med bil:
Så.. hva har vi lært av dette?
Blender og lukker bestemmer hvor lyse/mørke vi skal ha bildene, om vi skal fange eller fryse raske bevegelser. Vi har også lært at dersom vi endrer blenderåpningen så må vi kompensere med lukkertiden for å få samme eksponering. Dette gjelder også selvfølgelig også for lukkertiden, må du endre lukkertiden for å f. Eks. Fryse en bevegelse, så vet du nå at ved å bruke rask lukkertid så vil tiden du slipper lys inn til bildesensoren være kortere, altså mindre lys. Du må da kompensere ved å bruke større blender. Du må lage større hull i blenderen slik at du får mer lys inn til lukkeren.

Det neste vi skal se på som også har innvirkning på eksponeringen er ISO.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar